Entrevista a Mowafak Kanfach

Mowafak Kanfach és el propietari de la Casa del Llibre Àrab (situada al barri del Raval de Barcelona) i és un dels membres fundadors de l’Associació sírio-catalana per la llibertat i democràcia.
Mowafak

Imatge extreta de Google Images

“Vaig venir a Espanya l’any 1983 i vaig presentar la meva sol·licitud com a refugiat polític, que vaig aconseguir l’any següent. Des d’aquell moment sóc refugiat protegit pel govern espanyol. Vaig sortir de Síria l’any 1979 i durant tot aquest temps mai he deixat de lluitar contra el règim dictatorial de Síria. El 15 de març de l’any 2011 vaig assistir a la primera manifestació contra el règim. Jo estava a Síria perquè la meva mare havia mort recentment i havia anat a enterrar-la. Aquest ha estat l’únic viatge que he realitzat al meu país durant tots aquests anys. Vaig passar 28 dies a la presó i em van sotmetre a set interrogatoris diferents, cadascun va durar entre tres i cinc hores. El dia 16 de març del 2011 vaig tornar a Barcelona”.

Com va ser aquella manifestació?
Erem unes 180 persones, ens vam reunir al centre de Damasc. Hi van haver repressions, i, posteriorment, uns dies de calma. Llavors uns nens de la ciutat van escriure en les pissares de la seva escola: “El poble exigeix la fi del règim”, una frase que s’ha sentit molt en la revolució. Per mi, aquest va ser realment el inici de la revolta.
Què va passar quan vas tornar a Barcelona?
Vaig començar a organitzar manifestacions a Barcelona per defensar els drets del poble de Síria. Les primeres vuit manifestacions estaven autoritzades a través de la Casa del llibre Àrab, on vam poder crear l’Associació sírio-catalana i posteriorment redactar els seus estatuts.
Però imagino que sempre heu estat en contacte directe amb Síria.
Encara que jo estigui fora sempre he format part de la revolució interna del meu país. A més, tinc contactes que ens informen de tot el què hi passa. I això és molt important. La tecnologia ens ha permès estar en contacte i rebre les seves informacions. Nosaltres el que fem és agafar-les, traduir-les i fer-les arribar als mitjans de comunicació i a la resta de la societat. Quan vam fer l’Associació el mateix dia vam fer el Hotmail, el Facebook, el Twitter, la web, etc. per fer una difusió massiva en la nostra causa. A més a més, també tenim contactes en la política catalana.
Com és la gent que us recolza en les manifestacions?
Observem que la majoria dels manifestants que surten amb nosaltres no són els àrabs, sinó els catalans. No són els sirians d’aquí ja que desgraciadament som poca gent, ja que a Catalunya només hi han unes 5.400 persones procedents de Síria. A més a més, al principi de la revolta molts sirians tenien por de manifestar-se, encara que fos a Barcelona. La gent tenia por de que el règim pogués prendre represàlies contra la seva família, sabien que eren capaços de tot. Ara bé, et puc dir que encara que no assisteixin a les manifestacions, no hi ha cap família que no hagi plorat per algun ésser estimat o conegut que han perdut abans i durant la revolució.

 

Com es troba l’Associació Sirio-Catalana a dia d’avui?
Al llarg d’aquest temps ens hem pogut entrevistar amb tots els partits polítics de Catalunya diverses vegades. Molta gent no ho sap, però hem aconseguit una resolució contra la situació que actualment viu Síria. El problema és que el Govern Espanyol no ha fet una declaració oficial sobre això. És indignant que es facin grans esdeveniments per qüestions poc importants, però que no es faci res pels nens que viuen a Síria. Nosaltres intentem canviar la seva situació, per això intentem fer diversos actes per tal d’apropar-nos a la gent i fer-los partícips.
llibreria

Imatge extreta de Google Images

 

Anuncis

Deixa un comentari

